gazety
Portale

Jak najlepiej oszczędzić czas czytając duże portale informacyjne?

Czy pomyślałeś o tym ile minut dziennie spędzasz na czytaniu mało wartościowych informacji? Klikasz w ciekawy tytuł, chłoniesz kilka zdań tekstu i okazuje się nic ciekawego tam nie ma. Spróbuję pomóc Ci w tym, aby z pomocą kilku tricków przebrnąć gąszcz portalowych newsów o wiele szybciej.

Prawie każdego dnia spędzasz mnóstwo czasu przeglądając strony internetowe. Masz swoje ulubione witryny, otwierasz je powtarzalnym schemacie ponieważ chcesz się czegoś dowiedzieć. Nie ma w tym nic złego, nawet uważam że musimy orientować się co w naszym mieście, dzielnicy, okolicy ma miejsce. Często wybieramy duże portale, bo mają szeroki zakres tematyczny.

Kategoryzując – szukasz informacji np. o pogodzie, biznesie, sporcie lub technologiach wszystko masz podane na jednej stronie.

Byle tylko kliknąć

Niezależnie od interesującej nas dziedziny trafiamy na treści przydatne, ale i takie kiedy czujemy się zniesmaczeni tym, że po przeczytaniu tekstu niewiele prawdziwego się dowiedzieliśmy.

Dlaczego tak jest?

Portale żyją z tego jak wiele stron przeglądamy i starają się zachęcić nas do odwiedzenia jak największej ich ilości. W tym celu twócy tekstów tworzą bardzo krzykliwe i emocjonalne tytuły (nagłówki), które zachęcają nas do kliknięcia w link. Po wejściu i przeczytaniu często raptem kliku zdań tekstu czujemy, że ta informacja nie wniosła nic ważnego i był to czas zmarnowany.

Czy można się przed tym uchronić? Nie zawsze w stu procentach, ale z pomocą kilku wskazówek możemy ograniczyć ilość czytanego tekstu.

Nagłówki

Uważnie przeczytaj tytuł i przeanalizuj czy informacja to fakt czy tylko spekulacja w znanej nam dziedzinie. Jeśli w zdaniu widzimy określenia – przykładowo: “możliwe że, być może, prawdopodobnie, trwają rozmowy, powinno być …”, to możemy sądzić, że będzie to prognozowanie a nie czysty fakt. Inna fraza zwracająca naszą uwagę to “wypowiedź eksperta”. Taki ‘ekspert’ to często zwykły człowiek, któremu medium nadało status innej rangi w wiadomym celu – aby tylko zwiększyć czytelność. Rzadko kiedy klikniemy w link zatytułowany “wypowiedź Pana Mariana”.

Przykład. Weźmy prognozy pogody. Tekst “Uwaga! Nagła zmiana pogody!” jest bardzo krzykliwy i przyznaję się, że sam sprawdzam co nastąpi. A tu często okazuje się, że temperatura zmieni się o dwa stopnie i być może spadnie deszcz. Poirytowany? Tyle to każdy sam mógłby przewidzieć.

Odgrzewanie kotleta

Często portalom brakuje nowych ciekawych informacji i co robią? Sięgają po tematy, które są na ‘topie’. Dodają w nowym tekście krótki film, dopisują kilka zdań i mają news’a. W ten sposób tygodniami jak nie miesiącami można żonglować jedną informacją. Ty nie musisz w to klikać, np. jeśli dwa dni wcześniej podano że nastąpi fuzja dwóch banków to nie musisz wiedzieć więcej.

Jak najlepiej korzystać?

Najnowsze informacje można czerpać z jednego z największych portali. Nie ma potrzeby czytania każdego bo newsy się powtarzają. Należy wybrać interesujące nas kategorie i z pomocą powyższych rad w ciągu 5 do 7 minut poznać wiadomości. To nasze nawyki sprawiają, że przechodzimy po kolejnych serwisach szukając ciekawych treści. Jeśli chcemy dowiedzieć się czegoś konkretnego warto odwiedzić stronę tematyczną lub blog. A takich w sieci raczej nie brakuje.

3 komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *